Naar boven ↑

Rechtspraak

Klacht raakt niet de kernwaarden

De deken heeft in zijn e-mailbericht aan de griffier van (…) het volgende geschreven:

“De klachtonderdelen in opgemelde zaak raken de kwaliteit van de dienstverlening, de wijze van communiceren, de wijze waarop rekening dient te worden gehouden met de belangen van de wederpartij en het feit dat een advocaat gehouden is te bezien of een dossier op een andere manier kan worden opgelost dan door het rauwelijks dagvaarden van de wederpartij. Deze aspecten zijn in zijn algemeenheid van groot belang voor een juiste praktijkuitoefening door advocaten. Mr. (…) geeft er geen blijk van zich te beseffen dat hij zich in het onderhavige dossier anders had dienen op te stellen dan hij heeft gedaan. Wanneer advocaten bij hun dienstverlening onvoldoende acht slaan op deze aspecten, doen zij afbreuk aan een goed-functionerende advocatuur en het vertrouwen dat rechtzoekenden in advocaten moeten kunnen hebben. Ik acht het in het algemeen belang dat de zaak wordt voortgezet.”

Bij de beoordeling of de behandeling moet worden voortgezet om redenen aan het algemeen belang ontleend, hanteert het hof – zoals eerder overwogen (6469), de navolgende, niet uitputtend weergegeven uitgangspunten:

(…) Het is het hof niet gebleken dat de verweten gedragingen raken aan andere kernwaarden dan die van deskundigheid. In verband met een en ander vindt het hof geen redenen aan het algemeen belang ontleend tot voortzetting van de behandeling van de klacht.