Naar boven ↑

Rechtspraak

Conflicten vermijden: rechter als klager treedt te scherp op

Een geschil/onenigheid tussen een rechter en een advocaat/een advocatenkantoor is, in vele opzichten, zeer ongewenst. (…) Op zowel de advocaat/het advocatenkantoor als de rechter rust daarom, indien omtrent enige kwestie tussen hen een geschil zou rijzen, de plicht om de redelijk mogelijke moeite te doen teneinde te bewerkstelligen dat dat geschil op een snelle, zakelijke wijze, met inachtneming van alle relevante betrokken belangen, tot een einde wordt gebracht. In dat kader ligt het voor de hand dat in mondelinge contacten/correspondentie een onnodig scherpe toonzetting wordt vermeden.

Op grond van hetgeen zich, blijkens het dossier, tussen klager en verweerders heeft afgespeeld is het hof – met de raad – van oordeel dat verweerders zich aan laatstgenoemde verplichting wel hebben gehouden maar klager niet. Het hof verwijst in dit verband naar de hierboven geciteerde uitlatingen van de zijde van klager, waarin hij, zonder noodzaak, zich in scherpe bewoordingen niet alleen over mr X. maar zelfs over het hele advocatenkantoor Y. zeer negatief uitlaat. Van belang is dat klager zijn positie als rechter daarbij in stelling heeft gebracht, zo heeft hij de klacht mede in hoedanigheid van rechter ingediend.

De stelling van klager dat als gevolg van deze overwegingen (in plaats van verweerders:) híj tot objectum litis wordt, geeft een onjuiste voorstelling van zaken.