Naar boven ↑

Rechtspraak

Eerst bespreken met cliënt

Zij had klager gelegenheid moeten geven uitleg van zijn bezwaren te geven in plaats van ervoor te kiezen om eenzijdig te concluderen dat nu het wederzijdse vertrouwen in verdere samenwerking was komen te ontbreken. Het moge zo zijn, dat zij is overvallen dat klager in gesprek was geweest met de klachtenadviseur, en daardoor mogelijk pijnlijk is verrast. Dat gaf haar evenwel niet het recht om tot een vertrouwensbreuk (van haar kant) te concluderen en het contact te beëindigen. Zij was professioneel gehouden om de vertrouwenskwestie in een gesprek met klager en zijn echtgenote op een open manier ter sprake te brengen. Daartoe was nog meer reden toen de echtgenote haar vroeg om op haar besluit terug te komen. Een meer welwillende houding naar klager was ook daarom op zijn plaats omdat het delicate karakter van de positie van klager en zijn echtgenote – de wens om de dochter van hun overleden zoon te (blijven) zien – haar tot extra zorgvuldigheid had moeten brengen.