Naar boven ↑

Rechtspraak

Niet adequaat handelen

Ter zitting in hoger beroep is namens verweerster herhaald dat zij onmiddellijk – (…) - heeft gereageerd op de aansprakelijkstelling van klager (…). Volgens verweerster hoefde zij klager niet de (daarop volgende) interne correspondentie met de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar te tonen. Desgevraagd heeft verweerster echter meegedeeld de aansprakelijkstelling van klager eerst per e-mail van (…) bij haar beroepsaansprakelijkheids-verzekeraar te hebben gemeld, en wel nadat het hof Den Bosch arrest had gewezen (…). Daargelaten dat verweerster heeft nagelaten aan te tonen dat zij de aansprakelijkstelling op dat moment (wel) gemeld heeft, betekent dit dat verweerster - in strijd met haar eerdere mededeling aan klager - ruim vier maanden heeft gewacht met het aanschrijven van haar beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar, kennelijk omdat zij eerst de beslissing van het hof Den Bosch wilde afwachten alvorens de verzekeraar in te lichten. Daarnaast bleek verweerster ook niet bereid over deze kwestie in gesprek te treden met klager en de deken. Het hof verwijst in dit verband naar de brief van de deken (…). Met andere woorden, verweerster heeft geen passende reactie gegeven op de aansprakelijkstelling door klager en heeft niet (adequaat) gereageerd op brieven van klager, waarin hij tot een oplossing wilde komen.

(HvD 6 juni 2016, 150171)